Memoria colectivă este
scurtă. De cele mai multe ori, ea înregistrează un eveniment pentru puțin timp,
fără să intre în detalii demne de atenție publică.
Cum a trecut destul timp
de la înscăunarea domnului Antoniu Zamfir ca manager al uneia dintre cele mai
importante instituții de cultură din Craiova, este momentul să ne reamintim ce și
cum a scris în proiectul său de management și cum stau lucrurile acum.
Precizez, de la început,
că nu voi supune atenției problemele de gramatică, căci aș risca să vă
plictisesc, datorită numărului impresionant.
Așadar, să o luăm de la
început:
“Lumea se schimbă în
jurul nostru. Cutumele dispar, în locul lor apar noi provocări. Muzica a ajuns
să inunde cotidianul: este peste tot, ne acompaniază pe drum, la cumpărături,
acasă. Datorită acestui factor, destinul muzicii e preluat de o piață culturală aflată în expansiune, de
un mediu muzical globalizat și de un flux al banului ce impune o revizuire a
modelelor culturale pentru publicul meloman.”
Observații:
- Este corect: lumea se schimbă în jurul nostru! Atât de surprinzătoare este descoperirea făcută de domnul Antoniu Zamfir, încât acesta a simțit nevoia să înceapă elaboratul proiect de management cu această afirmație. Acum ceva timp, am avut ocazia să constat ceva asemănător, numai că nu am simțit nevoia să o scriu. Am ocazia, în acest context: Lumea se schimbă! De caracter!
- Cutumele nu dispar! De aceea sunt cutume!
CUTÚMĂ, cutume, s. f.
Normă de drept consfințită printr-o practică îndelungată: consuetudine, obicei.
♦ (În vechiul drept) Obiceiul pământului. – Din fr.
coutume.
- Neavând ce face, muzica inundă cotidianul! Cum asta nu e destul, ea se ține după noi pe drum, la cumpărături, acasă, de parcă ar fi un sereist pensionat, fără ocupație. Din cauza asta, destinul muzicii e preluat de un flux al banului ce impune revizuirea modelelor culturale! Vorba cântecului: bagă bani, bagă bani! Rămâne să aflăm unde!
“Vechiul obicei al
culturii noastre, sincronizarea cu Occidentul, a intrat în altă fază de
dezvoltare. Este timpul să ne arătăm îndrăzneala spirituală, să ne afirmăm
autenticitatea simțirii și capacitățile inovative.”
- Îndrăzneala spirituală?
SPIRITUÁL1, -Ă, spirituali, -e, adj.
1. Care aparține spiritului (I 1), privitor la spirit;
ideal, imaterial; sufletesc; intelectual; p.
ext. cultural. 2. Inteligent, deștept, ager; dotat cu umor. ♦
Care oglindește, exprimă, denotă inteligență, istețime, umor. 3. Care
aparține religiei sau bisericii; bisericesc, religios; duhovnicesc. ♦
(Substantivat, m.) Duhovnic. [Pr.:
-tu-al] — Din fr. spirituel.
- Autenticitatea simțirii?
SIMȚÍRE, simțiri, s. f.
1. Faptul de a simți; sensibilitate (1). 2. Trăire
afectivă, afect, sentiment. 3. Stare normală a organismului în care omul
este pe deplin conștient de ceea ce se petrece în jurul lui, fiind stăpân pe
simțurile și pe facultățile lui intelectuale. ◊ Loc.
adj. Fără simțire = fară cunoștință; leșinat. ◊ Expr.
A-și pierde simțirea (sau simțirile) = a leșina. A-și veni în
simțire (sau în simțiri) = a-și reveni din leșin; a-și veni în fire;
a-și recăpăta stăpânirea de sine. ♦ (Rar) Simț (1). 4. (înv.
și pop.; și în sintagma simțire
de sine) Bun-simț, bună-cuviință. — V.
simți.
Să înțeleg de aici că simțirea, dacă nu ar fi
autentică, ar putea să fie nesimțire?
3. Capacitățile inovative? În operă, acolo unde există și vor exista
cutume, indiferent că acest lucru place sau nu?
“Așadar, unul dintre
concurenții pe piața ofertei culturale din Craiova este Filarmonica “Oltenia”. Privită
ca potențială concurentă, Filarmonica devine un obiectiv pe care instituția
Teatrului Liric trebuie să îl folosească precum o țintă. Teatrul muzical se
poate distinge și caracteriza specific printr-o bună adaptabilitate și
diversificare, o versatilitate a actului spectacular, sincretismul formulelor
scenice ducând către o diseminare accentuată a produsului artistic către
spectator.”
Observații:
1. Numai un necunoscător poate să creadă că
Filarmonica “Oltenia” este un concurent! Acest lucru ar fi posibil dacă cele
două instituții de cultură ar promova același gen muzical. Cum nu cred că
este vorba despre necunoaștere, cred că este creată o țintă falsă, spre a putea
scrie așa, mai...elaborat!
2. Versatilitatea actului spectacular?
VERSATILITÁTE s.f. Nestatornicie; lipsă de fermitate.
SPECTACULÁR adj. v. impresionant, scenic, spectaculos, teatral.
- Sincretismul formulelor scenice?
SINCRETÍSM, sincretisme, s.
n. 1. Contopire a unor elemente eterogene aparținând unor arte
diferite (literatură, muzică, dans etc.), caracteristică folclorului și mai
ales fazelor primitive de dezvoltare a culturii, când diferitele arte nu erau încă
diferențiate. 2. (Fil.)
Reunire a unor elemente eterogene aparținând unor doctrine filosofice diferite
sau unor religii diferite.
P.S. În următoarea parte, vom intra în probleme de fond. Fiți pe fază!
Si pentru ca nu era suficient continutul lipsit de substanta al textului domniei sale, acesta a mai si fost plagiat dupa proiectul rectorului UNMB, Dan Dediu. O simpla cautare pe Goagal scoate la iveala acest plagiat penibil si fara nici cea mai mica tentativa de a-l "cosmetiza"...
RăspundețiȘtergereIata si link-ul de unde si-a copiat "distinsul" popa marele proiect de menegiment:
RăspundețiȘtergerewww.unmb.ro/uploads/cv%20dan%20dediu-rector.doc
Proiect asupra strategiei de dezvoltare a UNMB
Starea muzicii în România de azi
Lumea se schimbă în jurul nostru. Cutumele dispar, în locul lor apar noi provocări. Muzica a ajuns să inunde cotidianul: este peste tot, ne acompaniază la cumpărături, pe drum, acasă. Datorită acestui factor, destinul muzicii e preluat de o piaţă muzicală aflată în expansiune, de un mediu muzical globalizat şi de un flux al banului ce impune o revizuire a modelelor educaţionale pentru tânăra generaţie.