marți, 15 martie 2016

JOS MÂINILE DE PE CULTURA CRAIOVEANĂ!


 Introducere istorică

Tradiția culturală a Craiovei se pierde în negura timpului, în vremuri frumoase, când orașul nostru era considerat „a doua capitală după cea de la București” (Almanahul Statului din Prințipatul a toată Țara Românească – Buda, 1837). Fondarea teatrului craiovean este consemnată la 1850, în prima stagiune regăsindu-se vodevilul, opera și opereta.
Theodor Teodorini a sosit la Craiova în 1857, creând în orașul nostru o veritabilă dinastie artistică. Un rol esențial în dezvoltarea culturală a orașului l-a avut marea soprană Elena Teodorini, devenită, peste secole, patroana spirituală a liricului craiovean, instituție ce i-a purtat cu mândrie numele, până când o “personalitate marcantă a lumii culturale”, în acord cu actuala administrație locală, au schimbat denumirea istoricei instituții.
Teatrul Liric Craiova a fost reînființat în anul 1972, inițial ca secție de operetă a Filarmonicii, devenind instituție de sine stătătoare în anul 1979.
Directori ai instituției, de lungul timpului, au fost Teodor Costin, Constantin Ungureanu, Nicolae Mareș, Mihai Duțescu, Modest Cichirdan, Emil Maxim, Florian-George Zamfir.

Introducere tematică

În anul 2002, la sărbătorirea a 30 de ani de activitate neîntreruptă, la inițiativa dirijorului Florian-George Zamfir, manager al Teatrului Liric, instituția a primit numele ilustrei soprane Elena Teodorini, patroana spirituală a fenomenului liric craiovean.
În timp ce alte orașe candidate la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021 nu știau cum să-și creeze brand-uri și cum să le exploateze mai bine, la Craiova situația era răsturnată spectaculos, în defavoarea orașului, la propunerea managerului Antoniu Zamfir, care solicita, în noiembrie 2013, schimbarea denumirii instituției din Teatrul liric “Elena Teodorini” Craiova în Opera Română Craiova.
Documentarea înaintată Primăriei Craiova de către Antoniu Zamfir a fost structurată de 11 pagini de text și 89 pagini de copii xerox afișe. În 11 pagini, pline de numele Elenei Teodorini, Antoniu Zamfir a cerut schimbarea denumirii instituției, cerere susținută cu voioșie de către Olguța Vasilescu.
Și așa, cu 11 pagini aruncate la mapă, în total dispreț față de istorie și tradiție, numele Elenei Teodorini a fost șters de pe frontispiciul instituției!
Ca să înțelegeți mai bine cum se traduce disprețul și ce înseamnă impostura morală, voi reda un pasaj din textul adresei de solicitare a schimbării denumirii instituției:  “Existența teatrului este strâns legată de nume sonore ale scenei, SUB ÎNDRUMAREA UNOR PERSONALITĂȚI MARCANTE ALE LUMII CULTURALE, DIRECTORI AI INSTITUȚIEI: Constantin Ungureanu, Nicolae Mareș, Mihai Duțescu, Emil Maxim, Florian-George Zamfir, ANTONIU ZAMFIR”. Dacă nu ați înțeles bine, conform propriilor afirmații, Antoniu Zamfir este o personalitate marcantă a lumii culturale!
Tupeu, inconștiență sau prostie? E o întrebare retorică, la care, până acum, eu nu am găsit răspuns.

Cuprins

Managerul Antoniu Zamfir a devenit un pion principal al Olguței Vasilescu, fiind numit președinte al ACCEC 2021. Municipalitatea a mizat pe câștigarea competiției, bazându-se pe un astfel de “specialist”, un personaj pentru care Festivalul Internațional “Elena Teodorini” este un “praznic cultural în cetatea Băniei” și pentru care “în 1857, se consemnează deja la Craiova suveranitatea unei veritabile dinastii artistice, prin stabilirea familiei Teodorini, Theodor și Maria împreună cu cele două fice Aura și Elena, lansate și afirmate deja ca interprete de o incontestabilă valoare, în circuitul cultural-artistic internațional”.
Trecând peste scrierea agramată (fiice, nu fice!), trecând peste faptul că praznicele erau obișnuite pe vremea când Antoniu Zamfir purta sutană, atrag atenția “intelectualilor” că biata Elena Teodorini s-a născut în anul 1857, sora ei Aura nefiind încă în proiect! Nu știu pe unde a dat cu tămâie Antoniu Zamfir, dar asta este crunta realitate istorică, nu basmele din textul citat!
Spune-mi cu cine umbli, ca să-ți spun cine ești...la asta trebuia să se gândească Olguța Vasilescu, atunci când a dat destinul cultural al Craiovei pe mâna “specialistului”  Antoniu Zamfir! Întrebarea mea este alta:câți oameni de cultură craioveni au fost întrebați și câți au fost inplicați în proiectul ACCEC 2021, că doar nu am rămas numai cu Antoniu Zamfir și Vlad Drăgulescu în Craiova?
Cât despre Antoniu Zamfir, managerul pentru care “destinul muzicii e preluat de o piață culturală aflată în expansiune, de un mediu muzical globalizat și de un flux al banului...”, aștept din partea municipalității un raport de evaluare a instituției numită azi Opera Română Craiova. Sunt curioasă, de exemplu, cum a cheltuit Antoniu Zamfir banii publici, plătindu-i lui Cătălin Botezatu realizarea de costume, când putea să plătească dreptul de autor, costumele fiind realizate în atelierele de specialitate ale instituției. Dacă tot am ajuns aici, mai am o întrebare, dintr-o listă lungă: cine este proprietarul scenei mobile, pe care instituția a ținut spectacole în cartierele orașului, din anul 2013, dacă a fost închiriată, pe ce sume și din ce resurse bugetare?

În loc de încheiere

Că Antoniu Zamfir a schimbat sutana cu șorțulețul masonic este problema lui. Problema noastră este că același Antoniu Zamfir a impus simboluri masonice pe frontispiciul, antetul și sigiliul instituției! De aceea, o întreb pe Olguța Vasilescu: ORC este cumva instituție masonică sau este instituție publică locală, finanțată din banii craiovenilor?

Încheiere

Că sala de spectacole a instituției este un real pericol pentru public, se știa de mult timp. De când e manager, Antoniu Zamfir nu a făcut nimic pentru găsirea unei soluții alternative la propria sală de spectacole. Chestiune de viziune și strategie...
Acum, sala de spectacole a fost închisă. Pentru cât timp? Numai Dumnezeu știe!
Și așa, cu incompetență si inconștiență, cred că s-a ajuns la îngroparea unei instituții de prestigiu a Craiovei! Dacă popa Antoniu Zamfir a aprins tămâia, administrația Olguței Vasilescu s-a ocupat de colivă!
P.S. Despre măreața ACCEC 2021 urmează să scriu. Rămâneți aproape!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu